Marktonderzoek
We doen onderzoek dat zich focust op wat jij nodig hebt
Degelijke analyse
De Selectie is een strategisch adviesbureau. Wij kijken naar jouw vraagstuk vanuit een breed perspectief en denken buiten de organisatiehokjes. Geen dikke adviesrapporten, maar gewoon nuchter advies en praktische oplossingen. Zonder blabla. We stellen het beste team op en gaan voor de winst.
Een goede strategie begint bij een degelijke analyse. Onderbuikgevoel brengt je een eind, maar een goed onderzoek biedt net die extra scherpte: het voorkomt blinde vlekken en levert nieuwe inzichten op.
Bij De Selectie zien we de waarde van (markt)onderzoek, maar dan zonder academische poespas. Voor ons is onderzoek een middel, geen doel op zich. Je wilt namelijk altijd iets ontdekken of een hypothese toetsen, niet eindigen met een rapport dat in de la belandt. We vliegen onderzoek daarom net even anders aan. Dat hoeft niet meteen groots en meeslepend. Bestaande ideeën en veronderstellingen vormen de basis, en wij zorgen voor een analyse die leidt tot heldere conclusies en concrete aanbevelingen voor jullie opgave. Wetenschappelijk jargon laten we achterwege - onze analyses zijn er om te helpen, niet om te imponeren.
Onze aanpak
Volgens ons bestaat er geen ‘one-size-fits-all’ methode voor goed en gedegen onderzoek. We zijn er van overtuigd dat elke organisatie en uitdaging vraagt om maatwerk. Hoewel ieder onderzoek anders is, kunnen we wel een idee geven van hoe een traject eruit kan zien. Bij een vraagstuk op het gebied van positionering of meerjarenstrategie ziet het onderzoek er als volgt uit:
Interne analyse: Zodra de vraag helder is, gaan we in gesprek met medewerkers, teamleiders en managers om een compleet beeld van de organisatie te krijgen. Hoe word je gezien door de interne stakeholders en wat zijn voor hen de belangrijkste onderwerpen?
Bureauonderzoek: We onderzoeken relevante trends & ontwikkelingen, Welke trends en ontwikkelingen zijn bepalend voor de koers van je organisatie? Ook analyseren we website en socials, en doen een grondige analyse van hoe concurrenten zich opstellen in de markt.
Reputatie- en imago-onderzoek: We houden interviews met opdrachtgevers, samenwerkingspartners en andere stakeholders. De vraag die we willen: Wat is het imago en de positie van de organisatie in de huidige markt?
SWOT-analyse: Samen met jullie brengen we in een interactieve sessie vervolgens sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen (SWOT) in kaart.
Conclusies & advies: We vertalen alles naar scherpe conclusie met concrete strategische opties en praktische aanbevelingen.
Geen ‘one-size-fits-all’ methode voor goed en gedegen onderzoek.
Jullie bestaande ideeën en veronderstellingen vormen de basis
Focus op wat er nodig is om een stap verder te komen
MEER WETEN?
Je kan erop vertrouwen dat wij het voor je regelen!