Professionalisering

Wil jij met je afdeling meer impact maken?

Wat gaan we doen?

Heb je het idee dat jouw communicatieafdeling veel meer kan betekenen voor de organisatie? Loop je er tegenaan dat jullie vaak te laat - of zelfs helemaal niet -  worden betrokken bij vraagstukken? Merk je dat vraag vooral gaan over de uitvoering van communicatie, terwijl jullie pas echt kunnen bijdragen als je de ruimte krijgt advies te geven? Dan ben je niet de enige.  We zien in veel organisaties dat communicatieafdelingen met inhoudelijk sterke professionals niet goed tot hun recht komen. We zien ook dat dat vaak komt omdat ze onvoldoende invulling geven aan aspecten die naast inhoudelijke expertise van belang zijn. Hoe kun je daar verandering in brengen? Hoe kun je je afdeling verder professionaliseren?


Niet door heel hard te roepen dat je eerder betrokken wil worden en niet door nog een keer uit te leggen dat je echt wel strategisch bent... Wel door naar je eigen afdeling te kijken en stil te staan bij hoe je invulling geeft aan je rol en positie binnen de organisatie. 


Voor elke afdeling binnen een organisatie met een adviesrol geldt dat er 3 aspecten zijn waar je invulling aan moet geven en waar dus ook de kansen liggen om je verder te ontwikkelen.


  1. Positie binnen de organisatie: welke positie kies (of heb) je als afdeling? Wat is je visie op je rol, op hoe jullie waardevol zijn voor de organisatie? 

  2. Manier van werken als team: hoe werk je binnen het team samen en op welke manier werk je met de rest van de organisatie? Wat kan de organisatie verwachten als ze met jullie werken?

  3. Kennis en kunde van de mensen: welke kennis en vaardigheden hebben de mensen nodig om te werken zodat we de positie en rol die we willen waar kunnen maken?


Sommige afdelingen hebben alle kennis en vaardigheden in huis, maar hebben geen concreet of gedeeld beeld van hoe ze als team willen werken. Andere afdelingen weten precies wat hun rol is, maar missen bepaalde (advies)vaardigheden om daar goed invulling aan te kunnen geven. Het verschilt per afdeling welke knop het meeste effect gaat hebben. Gelukkig kun je aan alle knoppen onafhankelijk van elkaar draaien.


Wij hebben stappenplan gemaakt die alle drie beschreven aspecten raakt, maar waarbij je de stappen die niet nodig zijn gewoon kunt overslaan. Zo kunnen jullie, met onze hulp, aan de slag gaan met de afdeling én haar stakeholders binnen de organisatie. Het doel? De afdeling professionaliseren zodat jullie meer impact hebben op de organisatie.

Eerst een goede analyse. Aan de hand van jullie (bestaande) visie, rolopvatting en werkwijze bepalen we de aanpak.

In interactieve (live of online) sessies bepalen we jullie positie, de bijbehorende rolopvatting, en manier van werken.

Alles of alleen ondersteuning op een aantal onderdelen? Beide kan. We denken graag met je mee hoe we jou kunnen helpen.

Janou van Rheenen

06-41292242

Janou van Rheenen

MEER WETEN?

Je kan erop vertrouwen dat wij het voor je regelen!

Success! Message received.

WAT WE OOK DOEN

KLANTCASES