Gemeente Amersfoort
AWAY MATCH:
Communicatieplan
KLANTCASE
Najaar 2019
Amersfoort
Wedstrijd
Communicatiestrategie programma Wonen & Zorg.
Om er voor te zorgen dat er voldoende passende woningen en beschikbare zorg komen voor de kwetsbare doelgroep, is intensieve samenwerking tussen een diverse groep stakeholders cruciaal. Er is behoefte aan een communicatiestrategie die die samenwerking stimuleert en ondersteunt.
Uitdaging
Welke communicatiestrategie ondersteunt alle samenwerkende partijen in het programma?
Hoe versterken we de samenwerking daar waar wonen & zorg samenkomen?
Hoe zorgen we ervoor dat onze medewerkers bij planvorming altijd het perspectief van de kwetsbare doelgroep meenemen?
Speelveld
Amersfoort heeft de ambitie om een gezonde, leefbare en inclusieve stad te zijn. Dat levert een vraag op naar meer, passende woningen voor kwetsbare doelgroep. En dat brengt vraag naar voldoende beschikbare zorg met zich mee én het heeft een impact op de omgeving.
Highlights
Verkenning van het hele speelveld met de samenwerkende partijen
In kaart gebracht op welke aspecten we invloed hebben vanuit het programma
De positie en rol van de gemeente in deze opgave concreet beschreven
Scherpe keuzes gemaakt en focus aangebracht om communicatie gericht in te zetten
Resultaat
Door een aantal interactieve werksessies met de betrokkenen te organiseren, kwamen we tot een beknopte communicatiestrategie inclusief een doorkijkje naar de in te zetten tactiek en een message house. Hierop konden de communicatieadviseurs van de gemeente en samenwerkende partijen verder bouwen.
Opstelling
Projectleider Wonen & Zorg
Beleidsadviseurs fysiek en sociaal domein
Wethouders
Communicatieadviseurs samenwerkende partijen
Strateeg
Communicatieadviseur
Statistiek
1 helder strategiedocument
6 strategische uitgangspunten
1 visual van het speelveld
1 message house
3, alleen voor onze Charlotte leesbare, schetsen