top of page

Terug naar artikelen

Communicatiestrategie Covid-19

De coronacrisis bracht niet alleen een gezondheidscrisis met zich mee, maar ook een communicatiecrisis. Gemeenten kwamen onder grote druk te staan: informatie veranderde voortdurend, maatschappelijke spanningen liepen op en het vertrouwen stond regelmatig op het spel. Ook in Amersfoort werd ad hoc communiceren de norm. Maar na twee jaar van voortdurende hectiek groeit de behoefte aan rust, richting en regie.

Uitdaging

  • Welke doelen en ambities heeft gemeente Amersfoort ten aanzien van de coronacrisis?

  • Welke positie nemen wij als gemeente in en welke rol spelen we in de coronacrisis?

  • Hoe kan communicatie ons helpen bij het behalen van onze doelen?

  • Hoe ziet de organisatie van communicatie op het thema corona eruit, intern en in samenwerking met de stad?

Deel dit artikel

SPEELVELD

Na twee jaar werken in de hectiek van de coronacrisis, is het tijd om de communicatieinzet op het thema corona te herzien. De gemeente Amersfoort merkt dat de uitvoering van communicatie hen opslokt. Er is behoefte aan een communicatiestrategie, die kaders en houvast biedt voor de inzet van communicatie én de organisatie hiervan.

HIGHLIGHTS

  • Verkenning van het speelveld door interviews met medewerkers van de gemeente Amersfoort en partijen uit de stad

  • Analyse van wat er nodig is om te komen tot een effectieve communicatiestrategie

  • Interne sessie om doelgroepen en communicatiedoelen te bepalen

  • Advies aan de directie over vervolgtraject en onze reflectie

RESULTAAT

Waar de vraag 'eenvoudig' begon met het opstellen van een communicatiestrategie, bleek dat er eerst antwoord nodig was op fundamentele vragen: welke ambitie heeft de gemeente op het thema corona? Welke rol wil de gemeente hierin spelen? Welke inhoudelijke doelen en daaraan gekoppelde communicatiedoelen horen daarbij?


Onder begeleiding van De Selectie zijn deze gesprekken - onder andere met de directie - opgestart binnen de gemeente. Amersfoort heeft nu kaders en handvatten voor een effectieve communicatiestrategie en kan zich voorbereiden op een eventuele opleving van de coronacrisis. 

Welke rol pakt de gemeente tijdens crisis?

Freya

Stocksy_comp_watermarked_3762596_2x.png
Group 177_2x.png

SPEELT DIT BIJ JULLIE 00K?

We gaan graag met onze opdrachtgevers het veld op! Met slimme strategie, stevige sessies en heldere plannen zorgen we voor concrete resultaten. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?

Image 1.png

VERGELIJKBARE
WEDSTRIJDEN

Door de jaren heen hebben we al veel wedstrijden gespeeld met onze opdrachtgevers. Hieronder zie je een selectie van projecten waar we samen mee aan de slag zijn gegaan.

Stocksy_comp_watermarked_3762596.png

Strategievorming en Organisatieontwikkeling

Stocksy_comp_watermarked_3762596.png

Online communicatie

Stocksy_comp_watermarked_3762596.png

Participatiestrategie Oud-IJmuiden

  • Pagina 2
bottom of page