De HR-afdeling zorgt dat jij je salaris ontvangt, kan je vragen beantwoorden over wetgeving en helpt je bij je verlofaanvraag. Heel fijn! Maar gelukkig is dit in de meeste organisaties niet meer het enige waarmee de HR-afdeling zich bezighoudt. Want HR kan zo ontzettend veel meer betekenen voor je organisatie. HR is geen afdeling maar een expertise-bril waardoor je naar alle lagen, processen en aspecten van een organisatie kijkt. En deze bril is essentieel voor het wel of niet slagen van een organisatie.
Mede door de arbeidsmarktkrapte zien steeds meer organisaties in dat het nuttig is als HR een prominentere en meer invloedrijke rol speelt binnen een organisatie. En dankzij de automatisering van primaire processen is er ook meer tijd om bezig te zijn met de strategische doelen van de organisatie. Alle mogelijkheden dus voor HR-professionals om een andere, bredere rol te pakken! Maar hoe doe je dat?
Met alleen je titel aanpassen naar HR-businesspartner verandert er natuurlijk niets, lijkt me logisch. Als je de strategische meerwaarde van HR en daarmee jezelf serieus wil gaan nemen moet je steviger in je schoenen staan, een andere positie kiezen. Niet zeuren van ‘ik wil eerder aan tafel komen’ maar zorgen dat de organisatie niet om je heen kan. Je rol pakken als expert en breder adviseren dan alleen op het gebied van wetgeving en beloning. Ken je organisatie goed en weet wat de doelen zijn en hoe jij daarin kan bijdragen. En daar hoort ook ongevraagd advies bij en het stellen van kritische vragen die niemand anders stelt. En wat wellicht nog lastiger is, nee zeggen tegen de verzoeken die niet meer bij jouw rol horen.
Misschien is het een beetje zoals de lekkende kraan bij de loodgieter… We weten heel goed hoe andere zich moeten gedragen in hun rol, maar zelf zijn we, al willen we echt wel van toegevoegde waarde zijn, minder rolvast. Want dat ene uitzoekklusje voor die leuke medewerker kan echt wel even tussendoor. En het is natuurlijk heel erg logisch dat jij als HR-moppie de sollicitatiegesprekken in de agenda’s zet. Dat je hier vervolgens 2 dagen mee bezig bent omdat eigenlijk niemand tijd heeft en de andere gesprekspartners je zien als de facilitator in plaats van de inhoudelijk expert vergeten we even voor het gemak. Of we klagen er samen tijdens de lunch over om vervolgens de volgende keer weer in dezelfde valkuil te stappen. Want HR-mensen zijn nou eenmaal vaak energieke, sociale en verzorgende mensen die maar al te graag andere uit de brand helpen. Die brand is overigens vaak meer een waakvlammetje en is veel minder urgent dan het lijkt. Maar als jij toch wel gaat rennen is dat voor je collega altijd een reden om bij jou aan te kloppen.
Dus hoe tillen we HR echt naar een hoger strategisch niveau? Mijn advies is: laat de grenzen van HR los, kom van je eilandje en verdiep je echt in de koers van de organisatie. Een HR-visie die niet aansluit bij de doelstellingen slaat nergens op. Analyseer goed wat de kansen en bedreigingen zijn van de organisatie en wat de visie en ambitie is. Kijk dan vanuit jouw expertise naar de middelen en mensen die ervoor nodig zijn om de ambities waar te maken. Mis je kennis of bepaalde competenties? Stimuleren de leiders de teams op de juiste manier zodat iedereen bijdraagt aan de doelstellingen? Heb je de juiste HR-instrumenten in huis of moeten er nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden? En daag die manager financiën uit om vanuit het HR-perspectief naar het team te kijken. Zijn of haar expertise ligt hoogstwaarschijnlijk meer bij financiën dus pak je rol daarin en leer van elkaar.
HR is verweven in de gehele organisatie en wat mij betreft is deze expertise essentieel voor het wel of niet behalen van successen. En ja daar heb je alle rollen van HR voor nodig – van beheerspecialist tot strategische partner. Want zonder beheerspecialist is de basis niet op orde. En als die basis klopt en je écht wil groeien als organisatie zet je die HR-expert niet alleen aan de vergadertafel maar ook aan het roer. Maar dat is wellicht preken voor eigen parochie.
Wil je meer weten over onze aanpak of eens verder praten over de rol van HR? Neem dan contact op met Rosa (rosa@de-selectie.nl of 0611002827).
Kommentare