top of page

BLOG

Lees meer over wat we doen, wat ons drijft en hoe we winnen.

Foto van schrijverGerben van den Hurk

Inwoners echt trots maken op hun stad of regio? Betrek ze in je beleid!

Bijgewerkt op: 31 okt.

Iedereen kent ze wel: bijzondere gemeenteslogans. “Emmen. Maak het mee!”, “Alkmaar Prachtstad”, “Venloverwelkomt”, “Ik heb een band met Schouwen-Duivenland”, en ga zo maar door. Het is een hele uitdaging om je stad of gemeente in een paar woorden te profileren. En als dat dan is gelukt, dan blijft de vraag, voelen bewoners zich er ook mee verbonden? Draagt de slogan uit waarom zij trots zijn op hun dorp of stad? Of, is het slechts een manier om meer toeristen te trekken?


Er is, gelukkig, steeds meer oog voor de eigen inwoners in de vrijetijdssector. Ook de relatie tussen toerisme en de leefomgeving verdient steeds meer aandacht in gemeentelijk en provinciaal beleid. Toerisme kan een leefomgeving versterken (of juist niet) en een leefomgeving kan ook toerisme versterken. Bewoners recreëren veel in hun eigen omgeving. Ze wandelen, fietsen, winkelen, en eten in hun eigen stad of gemeente. Ze dragen daarnaast ook bij (of juist niet) aan de gastvrije uitstraling van een bestemming. Kortom, eigen inwoners spelen een cruciale rol binnen toerisme en toeristisch beleid.


Waarom bewoners dan geen grotere rol geven in het ontwikkelen van nieuw toeristisch beleid of plannen? Door bewoners te betrekken bij het vormgeven van nieuwe plannen voor recreatie en toerisme, kan het zo maar eens zijn dat je echt een positieve bijdrage kan leveren aan hun leefomgeving!

Waarom zou je bewoners betrekken?

Helaas horen wij nog maar al te vaak opmerkingen als: “Bewoners laten meedenken kost toch alleen maar meer tijd? Wat levert het nou eigenlijk op?” Maar we weten het al lang: het betrekken van bewoners bij het (door)ontwikkelen van je beleid (dus niet alleen je toerismebeleid), leidt tot betere plannen en resultaten. Doordat mensen mogen meedenken, ontstaan plannen die beter passen in de omgeving en is er meer draagvlak voor de plannen en de uitvoering daarvan. Tot slot, zouden er zo maar eens nieuwe, frisse ideeën en initiatieven kunnen ontstaan!


Hoe werkt dat dan?

Je hebt besloten dat je je plannen samen met bewoners wil gaan ontwikkelen, maar hoe pak je dat handig aan? Wij werken graag met een overzichtelijk stappenplan, op het eerste gezicht niets spannends. We delen het graag met je:

  1. Bepaal je ambitie en doelen

  2. Bepaal de kaders en mate van invloed

  3. Bedenk wie je wilt betrekken

  4. Bedenk een participatieproces incl. werkvormen

  5. Aan de slag!

  6. Vergeet niet te evalueren

Zoals altijd zit het venijn in de uitvoering van het plan. Want vanuit welk perspectief bepaal je de ambitie en hoe stel je deze vervolgens op? Wordt je ambitie gedragen door de politiek, het maatschappelijke middenveld, de recreatie-en toerismebranche en de bewoners? Welke stakeholders worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn sleutelfiguren om een proces te laten slagen of mislukken en hoe ga je daarmee om? Zaken om tijdens de uitvoering van het stappenplan zorgvuldig te overwegen en mee te nemen in je proces.


Participatieproces in de praktijk

Er zijn meerdere manieren om je bewoners te betrekken het ontwikkelen van toeristisch beleid. Je kunt ze letterlijk aan tafel uitnodigen en mee laten denken, maar er zijn ook vele andere manieren om input te leveren. Een mooi voorbeeld hiervan is het bewonersonderzoek dat in steeds meer regio’s en steden wordt uitgevoerd. Zo hebben de Hanzesteden in 2020 een bewonersonderzoek uitgevoerd om te achterhalen welke positieve en negatieve impact wordt ervaren door toerisme. De resultaten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden om beleid mee aan te scherpen.


Wil je meer weten over onze aanpak of eens sparren over hoe een participatietraject eruit zou kunnen zien? Kijk dan eens op www.de-selectie.nl/aanbod/participatie of neem contact op met Gerben (gerben@de-selectie.nl).

55 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page