top of page

Schijnzekerheid in verkiezingstijd...

  • Foto van schrijver: Chanel de Loos
    Chanel de Loos
  • 22 okt
  • 2 minuten om te lezen

Verkiezingstijd: hét seizoen van grote woorden en nog grotere beloftes. Partijen beloven van alles, en om dat geloofwaardig te maken, laten ze hun plannen doorrekenen door het Centraal Planbureau (CPB). Maar wat blijkt? Zes van de tien partijen wijken in de CPB-doorrekening af van wat ze in hun verkiezingsprogramma beloven. Best gek toch, als het écht zulke goede plannen zijn? Klinkt als een typisch voorbeeld van de blabla waar wij bij De Selectie niet van houden…


ree

Voor deze verkiezingen hebben tien partijen hun verkiezingsprogramma laten doorrekenen. In totaal zijn daarbij ongeveer 1.800 maatregelen tegen het licht gehouden om inzicht te krijgen in de financiële gevolgen van hun beleid. Partijen moeten hiervoor hun plannen vertalen naar concrete maatregelen in cijfers: dus geen mooie woorden maar échte keuzes.


Klinkt goed, toch? Een eerlijk beeld van wat partijen écht willen… In de praktijk blijkt echter dat partijen andere keuzes laten doorrekenen dan ze in hun programma beloven. Zo bagatelliseerde Joost Eerdmans miljardenverschillen in Nieuwsuur, terwijl PvdA-GL en andere partijen hun plannen gunstiger lieten uitvallen door selectief te rekenen (bijvoorbeeld door bepaalde uitgaven of beloftes buiten beeld te laten).



Het probleem is hierbij niet dat partijen idealen hebben, maar dat ze die mooier voordoen dan ze zijn. Tuurlijk moeten politieke partijen de ruimte hebben voor idealen die niet altijd 1-op-1 zijn uit te drukken in euro’s. Maar bewust andere cijfers aanleveren om er in de doorrekening beter uit te zien? Dat zijn gewoon voorbeelden van schijnzekerheid van verkiezingsbeloften. De CPB-doorrekening is daarmee geen erkenning van eerlijke keuzes meer, maar verworden tot een campagnemiddel. Een manier om verkiezingsbeloften onterecht geloofwaardiger te maken.


En eerlijk? We zien dit soort mechanismen ook veel in organisaties. Besluiten of acties die vooral mooi moeten klinken of intern goed moeten vallen, maar waar niemand echt mee verder kan. Strategieën zonder keuzes. Projecten zonder doel. Participatieprocessen zonder invloed. Iets wat misschien mooi of slim klinkt, maar niet bijdraagt aan echte verandering, helderheid én resultaat.


Bij De Selectie houden we daar niet van. Wij geloven in échte gesprekken, heldere keuzes en resultaten die ertoe doen. Wij doen dingen niet voor de show of omdat het er misschien mooi uitziet, maar gaan altijd voor resultaat: concreet, scherp en zonder blabla. Geen dikke rapporten, maar oplossingen waar organisaties daadwerkelijk iets aan hebben en mee aan de slag kunnen. Geen schijnzekerheid, maar vooruitgang.


Bronnen: 

Opmerkingen


bottom of page