top of page

ProRail

Pitch White.png

AWAY MATCH:

Omgevingscommunicatie

KLANTCASE

februari 2023 - juni 2024

Vught

Vught

Wedstrijd

Communicatiestrategie voor de omgeving van spoorverdieping Vught.

Uitdaging

Hoe betrekken we de inwoners en overige stakeholders goed bij dit enorme bouwproject? En hoe zorgen we dat het projectteam zorgvuldig communiceert? ProRail legt tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught een vierde spoor aan, tot aan de aftakking richting Tilburg. Vooral in Vught betekent dit veel voor de omgeving; het hele dorp krijgt jarenlang met een ingrijpend project te maken. De Selectie ontwikkelde de communicatiestrategie in samenhang met het omgevingsmanagement.

Speelveld

Tussen Meteren en Boxtel gaan meer treinen rijden. Daarom legt ProRail een vierde spoor aan tussen ’s-Hertogenbosch en Vught. Het spoor dat dwars door Vught loopt, wordt verdiept aangelegd. Daardoor krijgt het dorp eerst te maken krijgt met een enorm bouwproject. Het is één van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Highlights

  • Communicatiestrategie en -plan in overzichtelijk document

  • Diverse werksessies met betrokkenen

  • Workshop communicatie voor het hele projectteam

  • Coaching van het communicatie- en omgevingsteam

Resultaat

Voor dit project keken we integraal naar de opgave, in samenhang met het omgevingsmanagement. Geen losse onderdelen dus voor het betrekken van stakeholders, maar een doordacht plan waar omgevingsmanagement, stakeholdermanagement, issuemanagement en communicatie bij elkaar komen in één document.


Ook adviseerden we over de samenstelling van het team en brachten focus aan: minder overbodige communicatiemiddelen, meer inzet op goede professionals die écht in dialoog zijn met de omgeving.

Om deze communicatiestrategie succesvol uitgevoerd te krijgen, organiseerden we ook een interactieve workshop met alle projectleden, inclusief (technisch) specialisten, juristen en planners, om hun rol in goede communicatie duidelijk te maken. Daarna coachten we het team dat de uitvoering van de strategie coördineerde.

ProRail

Opstelling

  • 3 adviseurs van De Selectie

  • Werkgroep Omgevingsmanagement

  • Projectteam

Statistiek

  • 1 strategisch communicatieplan zonder blabla

  • 1 grote barbecue-presentatie

  • 4 werksessies

  • 31.669 inwoners van Vught

SELECTIE_icoon_marketing.png

Gjerryt Leuverink

0642108497

Gjerryt Leuverink.jpg

KLANTCASES

WAT WE OOK DOEN

ONZE OPDRACHTGEVERS

bottom of page