SNPI

AWAY MATCH:
Organisatiestrategie
KLANTCASE
maart - december 2024
Apeldoorn
Wedstrijd
Organisatiestrategie om meer impact te maken met medewerkersaandelen
Uitdaging
SNPI gelooft dat medewerkers aandeelhouder maken goed is voor bedrijven, goed voor werkenden en goed voor de economie. Daarom helpt SNPI bedrijven in Nederland om medewerkersparticipatie mogelijk te maken. Daarvoor is nodig dat bedrijven in Nederland een bewuste afweging maken over medewerkersparticipatie en dit laagdrempelig kunnen invoeren. De Selectie ontwikkelde een organisatiestrategie en bijpassende communicatie- en lobbystrategie om dit voor elkaar te krijgen.
Speelveld
SNPI timmert al ruim 20 jaar aan de weg als expert en adviseur op het gebied van medewerkersaandelen. Het is een kleine organisatie met beperkte middelen en zonder winstoogmerk. Naast het promoten van medewerkersaandelen, geeft SNPI ook advies aan bedrijven die hiermee aan de slag willen. Om meer impact te maken, zoekt SNPI continu naar partners om samen te werken. Bijvoorbeeld sociale partners of bedrijven die voorop lopen op het gebied van medewerkersaandelen. Dat is nodig, want nog maar weinig bedrijven in Nederland weten van de mogelijkheden of zijn hier zelf mee bezig.
Highlights
Compact document met ambities, doelstellingen en strategie
Stakeholderanalyse met focus op gewenste samenwerkingspartners
Tijdlijn met prioriteiten voor de komende jaren
Resultaat
De herijkte strategie geeft focus. Waar willen we over een aantal jaar staan? Waarop zetten we in en waarop niet? Met wie willen we samenwerken? Strategie en uitvoering liepen door elkaar heen, dus zijn er in 2024 ook al flink resultaten geboekt. Zo benoemden steeds meer sociale partners medewerkersaandelen als speerpunt waarvoor zij zich hard willen maken. Daarnaast leidde een groot onderzoek dat SNPI met de Universiteit Utrecht uitvoerde tot kamervragen en brede publiciteit.
Opstelling
3 adviseurs van De Selectie
Directeur van SNPI
Communicatieadviseur van SNPI
Bestuur van SNPI
Statistiek
6 werksessies om tot een uitgewerkte strategie en deelplannen te komen
3 ambities om de komende jaren naartoe te werken
17% van de bedrijven bood in 2024 een vorm van medewerkersaandelen
