top of page

Marketing, communicatie & merk

communicatie zonder strategie is zinloos.

Goede communicatie is geen kunstje. Het is een hulpmiddel om je ambities waar te maken. Daarom beginnen we niet bij middelen of campagnes en zelfs niet bij communicatiedoelen en kernboodschappen, maar bij de kern: wie ben je als organisatie (of samenwerkingsverband of programma), wat wil je beteken en bereiken. Maar ook; waarom zouden anderen voor jou kiezen?
 

Wat ons betreft zijn communicatie en merk onlosmakelijk verbonden met je organisatiekoers. Het zijn geen aparte sporen, ze versterken je strategie en dragen bij aan het halen van je organisatiedoelen. Dat vraagt om keuzes. En lef om het simpel te houden.

EERST KOERS, DAN COMMUNICATIE

Positioneren, profileren, communiceren het klinkt mooi. Maar zonder stevig fundament wordt het al snel een verhaaltje voor de bühne. Daarom starten we altijd bij de essentie: je visie, missie, ambitie en strategische doelen. Wat is jouw plek in de wereld en waar wil je naartoe? Dat geeft richting aan je communicatie en merk. Het moet bijdragen aan de doelen en passen bij de visie en missie. Extern, maar ook intern. Dus is er geen organisatiekoers? Dan is het onzinnig om een merk- en/of communicatiestrategie te maken.

WIE BEN JE?

Aan de basis van communicatie ligt je positionering. Positionering is je plek op het veld. Het is het kiezen van een duidelijke, geloofwaardige en onderscheidende plek in het hoofd van je doelgroep. Niet wat jij zegt dat je bent, maar wat zij ervaren. Een sterke positionering begint bij je identiteit (visie & missie), sluit aan bij de wereld van je doelgroep en is onderscheidend van je concurrenten. Het vormt de basis voor álle keuzes die je maakt. Dus niet alleen voor je communicatie, maar ook voor je dienstverlening, je werving en de interne manier van werken. Bekijk hier ons filmpje over positionering.

WAAROM IS EEN COMMUNICATIESTRATEGIE NODIG?

Zonder strategie blijf je aanrommelen. Communicatie zet je altijd in met een duidelijk doel voor ogen.  Wat wil je bereiken? En waar zet je op in om dat te bereiken? Dat waar je op inzet, dat is je strategie. Je hebt de overtuiging dat juist dat ervoor gaat zorgen dat je je doelen realiseert. Een strategie voorkomt los zand en zorgt ervoor dat je doelgericht aan de slag gaat.

 

Een goede communicatie- en/of merkstrategie vraagt om echte keuzes. Wat doe je wel, maar vooral ook wat doe je niet. Wij helpen bij het maken van die keuzes, en zorgen er samen voor dat ze aansluiten op de visie, missie en ambities van de organisatie. Dit deden we bijvoorbeeld bij Perspectief Herstelbemiddeling, waar we een communicatiestrategie ontwikkelden die echt bij kon dragen aan de doelen van de organisatie. Of bij het Regionaal Talentfonds Utrecht, waar we samen op zoek gingen naar de juiste positionering en de daarbij horende communicatiestrategie voor een samenwerkingsverband van de verschillende organisaties.

DOELGROEPDENKEN IS GEEN 'ONE SIZE FITS ALL'

En dan is er natuurlijk de doelgroep. Communiceren die je met iemand en je wil daarmee iets bereiken bij diegene. Begrip, gedrag, effect, noem het maar. Alleen... De Doelgroep bestaat niet. Je hebt fans, dwarskijkers, twijfelaars en critici. Elk met hun eigen belangen, sentiment en invloed. Doe dus altijd een (beknopte) stakeholderanalyse. Wie zijn ze, wat speelt er, wat is de houding, hoe willen ze betrokken worden? Er zijn verschillende methodieken om dit te doen. Invloed & belang breng je in kaart met een stakeholderkwadrant. Je geeft ze een gezicht met behulp van persona's. En met klantreizen maak je inzichtelijk waar de kansen en obstakels zitten. Zo weet je waar je moet zijn en met welk verhaal. Samen met de Koninklijke Nederlandse Ingenieurs werkten we aan een strategie om meer leden te werven, door eerst de verschillende doelgroepen inzichtelijk te krijgen en daarop gericht in te spelen. 

Benieuwd hoe je vervolgens zorgt dat iedereen die 'iets met communicatie moet' dit helder en vanuit hetzelfde vertrekpunt doet? Volg dan onze workshop message house.

ONDERZOEK ZONDER POESPAS

Nog even dit: elke goede merk- en/of communicatiestrategie begint met inzicht. Onderzoek dus, maar dan zonder dikke rapporten vol jargon. Geen wetenschap om de wetenschap, wel slimme analyses die blinde vlekken blootleggen en kansen zichtbaar maken. Praktisch, snel en gericht op jullie vraag. Bij een positionerings- of marketingcommunicatietraject bestaat het onderzoek meestal uit:
 

  • Interne analyse: Hoe kijken medewerkers, bestuurders en andere interne stakeholders naar de organisatie?

  • Bureauonderzoek: Welke trends en concurrenten zijn relevant voor jullie positie?

  • Imago-onderzoek: Hoe wordt de organisatie extern ervaren, en waar liggen reputatiekansen?

  • SWOT-analyse: Wat zijn jullie sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen?

HOE HELPEN WIJ JOU?

Wij beginnen altijd met een goed startgesprek waarin we nader met elkaar kennismaken, de details van de vraag en aanpak bespreken en scherpstellen, met elkaar afspraken hoe we samen gaan werken. Daarna gaan we verdiepen, onderzoeken en analyseren. In een reeks werksessies stellen we vragen en maken we keuzes. Om te komen tot een strategie en een plan van aanpak. Geen dikke rapporten, maar samen aan de slag. Nieuwsgierig hoe we dat aanpakken? Check onze aanpak.

Myrte.avif

SPEELT DIT BIJ JULLIE OOK?

Heb je het gevoel dat communicatie niet oplevert wat je wilt? Met de juiste strategie maak je scherpe keuzes, creëer je focus en zorg je voor meer samenhang in je communicatie. Neem vrijblijvend contact op met onze ervaren communicatieadviseurs, we helpen graag!

EVEN OVER DE VORIGE WEDSTRIJD

We hebben al heel wat mooie wedstrijden gespeeld op het veld van omgevingsmanagement en participatie. Hier vind je een selectie van eerdere projecten waarbij we samen met onze opdrachtgevers het verschil maakten: in de kleedkamer én op het veld.

Stocksy_comp_watermarked_3762596.png

Positionering en communicatieplan

Stocksy_comp_watermarked_3762596.png

Samenhang in communicatie

Stocksy_comp_watermarked_3762596.png

Online communicatie

  • Pagina 1
20250623-KZ2A2703.jpg
workshop

message house

Black & Blue Minimalist Modern Initial Font Logo (1).jpg

zo doen we dat bij de selectie

online communicatie.avif
MEER GERELATEERDE CONTENT
BLOG

succes met online
communicatie

bottom of page