top of page

BLOG

Lees meer over wat we doen, wat ons drijft en hoe we winnen.

Foto van schrijverDavid Ogg

Positionering?

Bijgewerkt op: 4 mrt. 2021

"Schrijf het nou maar gewoon mooi op..."

Laatst vroeg een vriend mij: “de arbeidsmarkt zit op slot, dus weet jij hoe we bij onze organisatie aan een goede communicatieadviseur komen?”. Een interessante discussie ontvouwde zich, waarin we compleet langs elkaar heen praatten. Ik begon over hun positie in de arbeidsmarkt. Wie zijn jullie als organisatie en waarvoor kiezen mensen als ze bij jullie komen werken? Sluit dat aan bij de wensen van die potentiële kandidaten? En als je dat niet weet, kan je daar dan achter komen?


“Allemaal leuk en aardig”, vond mijn vriend, “maar ten eerste ben ik daar niet van en concreet zoek ik gewoon een paar goede plekken om een vacaturetekst te plaatsen”. Dit gesprek bleef me nog even bezighouden.

Waarom moeilijk doen?

Ik snap het perspectief van mijn vriend namelijk heel goed. In de dag zitten minder uren dan er klusjes op je to do-lijst staan, dus waarom moeilijk doen? Op het moment dat jij de opdracht krijgt om een pakkende vacaturetekst te schrijven of die op de juiste plekken te plaatsen, wil je dat graag goed doen – maar ook zo snel mogelijk. Vooral als iets buiten de verantwoordelijkheid van jouw functie of afdeling valt en niemand zit te wachten op lastige vragen. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat je als organisatie niet de juiste mensen vindt en aan je bindt zonder een duidelijke positionering. Dus misschien levert de geplaatste vacaturetekst wel een vinkje achter het klusje op, maar zorgt het ook voor het gewenste resultaat?

Extra belangrijk in tijden van krapte

Wie en wat je wil zijn

Om spraakverwarring te voorkomen: positionering gaat over de positie die een organisatie of merk inneemt in de markt en maatschappij. De kernvraag is: wie en wat willen we zijn voor onze omgeving en voor onze doelgroep? Een goede positionering komt voort uit de identiteit en visie van je organisatie, sluit aan bij de wereld van je doelgroep(en) en is onderscheidend ten opzichte van concurrenten of alternatieven. Om het terug te brengen naar de arbeidsmarkt: als je als werkgever zelf al niet helder hebt waarvoor je staat en wat je onderscheidt, hoe wil je dat dan duidelijk maken aan potentiële werknemers? Extra belangrijk in deze tijden van krapte, waarin professionals hun luxepositie gebruiken om te wisselen naar een leukere, interessantere, uitdagendere of simpelweg beter betalende baan.


Verkeerde timing

Wat gaat er mis? In de praktijk wordt het gebrek aan een duidelijke positionering vaak blootgelegd door een heel concrete aanleiding. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een nieuwe website (want wat moet die uitstralen?) of de werving en selectie van een nieuwe collega (want wat voor werkgever zijn we?). Maar op dat moment is er vaak geen tijd om óók nog eens al dat voorwerk te doen, of er wordt gewoon niet voldoende erkend dat er voorwerk nodig is (“schrijf het nou maar gewoon mooi op”). Daarnaast is het onrealistisch om te verwachten dat de HR- of communicatieafdeling de positionering zelf maar even bepaalt. Want hoewel ze daar zeker bij kunnen helpen, blijft het de verantwoordelijkheid van bestuurders en management om een visie te hebben en positie te kiezen.

Stel júist die lastige vragen

Duidelijkheid

Er is niks mis mee als bijvoorbeeld een website of wervingsvraag aantoont dat er eigenlijk geen heldere positionering is. Maar vervolgens moet je daar wel iets mee doen. Laat je als HR- of communicatieafdeling niet met een kluitje het riet in sturen en stel júíst die lastige vragen. En neem als management vervolgens verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat die positionering er komt. Niet alleen om te komen tot die juiste vacaturetekst, maar omdat het duidelijk maakt waarom mensen voor jullie zouden moeten kiezen.


Meer weten en kijken hoe wij je kunnen helpen met je positionering? Check het hier!

46 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page