top of page

BLOG

Lees meer over wat we doen, wat ons drijft en hoe we winnen.

Kan participatie nog analoog?

Bijgewerkt op: 29 mrt.

Ja. Maar wil je het goed doen? Dan beter van niet. Iedereen die wel eens een participatietraject heeft georganiseerd loopt tegen hetzelfde ‘probleem’ aan: hoe voorkom ik een zaal vol witte senioren? Hoe krijg ik jongeren te spreken? Hoe zorg ik dat we een meer representatief beeld krijgen van wat er speelt in de gemeenschap? Allemaal vragen die je niet oplost met een bijeenkomst op woensdagavond in buurthuis ‘Het Hoekje’. Jongeren komen daar niet naartoe, mensen met kinderen zijn druk om ze gevoed en op tijd bij de hockey of het zwembad te krijgen (“Waar is die verd*mde zwembroek!”). Je kunt dit negeren en die avond organiseren, dan heb je je vinkje gezet. Toch weer 20 aanwezigen dus goed gedaan!


Erop af!

Er is eigenlijk maar 1 oplossing. Je moet erop af. In de benen, de paden op, de lanen in! En laat je dan vooral ook helpen door alle digitale mogelijkheden. Er is natuurlijk niks mis met analoog. Sterker nog: de beste gesprekken vinden waarschijnlijk analoog plaats. Want dat is inclusief echte aandacht en non-verbale communicatie. Dat kan bijvoorbeeld door straatgesprekken te houden. Of we zetten een Vespa-barista neer, delen koffie uit en maken een praatje. Nadeel: het kost veel tijd en is relatief kostbaar.



Online: participeren wanneer jij dat wil

Als je nou een grote doelgroep hebt (álle inwoners mogen meedenken!) en je wilt van zoveel mogelijk mensen input ontvangen op je initiatief, of je doelgroepen laten zich niet vangen in een zaaltje, dan is online wel dé manier om dat te doen.

Het voordeel voor je doelgroep is dat het ‘participeren’ niet op die ene woensdagavond hoeft te gebeuren, maar kan op een moment dat hen uitkomt. In de trein op hun mobiel of zondagochtend op de tablet op de bank met een kop koffie. Gedurende langere tijd, op elk tijdstip. Zo hebben voor een traject, dat we voor de gemeente Alkmaar deden, binnen de kortste keren al 1500 mensen (!) gereageerd. Dit én andere belangrijke uitgangspunten voor participatie beschreven we al eerder in onze whitepaper over de zin en onzin van participatie.



Er zijn ook platforms die het heel eenvoudig maken om jouw projectwebsite op eenvoudige wijze te voorzien van verschillende functionaliteiten die je in staat stellen digitaal input op te halen, bijvoorbeeld door mensen een speld te laten zetten op een kaart waar zij een kans of risico kunnen beschrijven. Of een plek waar je als deelnemer je idee kunt pitchen en waar anderen op kunnen reageren. Of je vraagt mensen te reageren op stellingen. Er is van alles mogelijk. Wij werken hiervoor onder meer graag samen met Utrechts bureau METT.

Maar digitaal kan zelfs ook buiten. Waarom zet je niet eens informatiebordjes neer op de plek waarover de participatie gaat, met daarop een QR-code waarmee je ter plaatse kunt reageren. Al dan niet met VR of AI.

Wil je meer dan een zaaltje gevuld met the usual suspects?

Ga eropuit én zet in op digitaal. Die combinatie is top. Mensen denken graag mee, hebben een mening en zitten vol goede ideeën. Gebruik die bijdrage om je plan beter te maken. Grote kans dat je tijdens het vervolg ook nog eens minder gedoe zult hebben. Mooi toch?

48 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page